Rytmus je pro mě nevyčerpatelnou studnicí energie a zároveň inspirací pro život i uměleckou tvorbu.

Zkoumání rytmu se intenzivně věnuji už přes patnáct let. Tento výzkum má v mém případě mnoho poloh - působení v rozmanitých hudebních projektech, korepetice na taneční katedře HAMU, hudební spolupráce s divadlem Ponec a v neposlední řadě i elektronická hudební produkce v rámci sólového projektu Hybrid Remedy. Nedílnou součástí mé hudební cesty je také předávání nabytých znalostí a zkušeností dál, což se děje především skrze semináře a workshopy Cesta rytmu. Ve chvíli, kdy společně s ostatními lidmi zažívám radost z objevování skrytých zákoutí rytmického universa, často se dostavuje onen křehký pocit, že hudba je především o vzájemném sdílení a rozmanitých možnostech komunikace. Uvnitř rytmu má každý z nás opět možnost zakusit, jaké to je být ve správný čas na správném místě.

Tomáš Kerle

Tvůrce elektronické i experimentální hudby, bubeník a perkusista se zaměřením na djembe, cajon a rámové bubny. Kromě hraní v různých hudebních projektech se intenzivně věnuje hudební a rytmické pedagogice, která je inspirována jak postupy evropských muzikoterapeutů, tak i intuitivní výukou západoafrických učitelů.

Bio

  • 2000-2005 ukončené bakalářské studium na FHS UK (zaměření na antropologii a etnomuzikologii)
  • V letech 2004-2005 studoval na umělecké konzervatoři STSI Padang Panjang na Západní Sumatře (Indonésie) tradiční hudbu, bojové umění a divadlo.
  • 2008 dvouměsíční hudební stáž v Guineji-Conakry se zaměřením na djembe a basové bubny.
  • 2010 - 2011 studijní pobyt v Mali, kde se učil hře na djembe, basové bubny a balafon.
  • 2011-2021 vedl webový komunitní portál afro.cz, který se věnuje propagaci africké hudby a tance v Česku.
  • 2013 tříměsíční hudebně-rytmický workshop pod vedením Hearn Gadboise (USA)
  • 2014 spoluzakladatel hudebního site-specific uskupení Topos Kolektiv
  • od 2017 korepetitor v rámci programu Tanec školám (divadlo Ponec)
  • od 2018 lektor rytmických seminářů pro pedagogy v rámci společnosti Tamburína
  • od 2019 korepetitor na taneční katedře HAMU
  • Pravidelně účastní rozmanitých bubenických a rytmických workshopů (Bubenické dílny v Pěčíně, Letní jazzová škola, Taketina atd.)

Učitelé a vlivy

Prvním učitelem, který jej uvedl do hry na djembe a basové bubny, byl Ephraim Goldin. Mezi jeho další učitele afrických rytmů patří například Janos Crecelius, Koungbanan Kondé, Lancei Kanté, Mansa Camio, Famoudou Konaté, Drissa Koné, Sega Cissé, Sedou Balou. Z moderních afrických stylů ho nejvíce oslovuje malijské blues, afrobeat a západoafrické pojetí funku v sedmdesátých letech minulého století. Co se týče bicí soupravy, nechává se inspirovat především těmito mistry: Tony Allen, Stanton Moore, Jeff Ballard, Luke Flowers, Danny Carey.

Kapely a projekty

Spoluzaložil kapely Soundokan, Pararingapatam, Marimba Mama, Ancient Groove a Barati Squad skládá hudbu k vystoupení taneční skupiny Firedance Company. V uplynulých letech spolupracoval s fireshow skupinami Pa-li-tchi a Firelovers. V poslední době se podílel například na hudebně-tanečně-divadelnímu projektu Jsi to, co vidíš - vidíš, to, co jsi pod vedením známé německé choreografky a tanečnice Nataschy Noack a také na projektu Báseň z kabelky z dílny choreografky a tanečnice Kateřiny Szymanské. Hudebně doprovází pravidelné lekce afrického tance (Akasha Markelová, Monika Rebcová aj.) a také africké hudebníky a tanečníky v rámci jejich workshopů (Daudet Grazai, Mohamed Bangoura, Omou Mariko, Drissa Koné). V letech 2012-2014 působil v mezinárodním projektu Allstar Refjúdží Band jako perkusista, v roce 2013 začíná hudebně spolupracovat s pražskými DJ's z Cabaret Manana.

„Každý rytmus v sobě obsahuje spirituální rozměr, který nás vede zpět ke kořenům a zároveň propojuje s tepem univerza. Bubeník se tak stává nositelem mocné energie, která jej přesahuje.“